X
تبلیغات
جنگ شش روزه 2

رنجر

جنگ شش روزه 2

دلایل شکست مصر از اسرائیل
(نیرو هوایی قسمت دوم)

http://www.letletlet-warplanes.com/wp-content/uploads/2010/08/IMG_0014.jpg

در مقاله قبلی دلایل شکست کشور های عربی از اسرائیل را شرح دادم ولی صرفا به نیرو زمینی و به خصوص لشگر های زرهی پرداختم ولی این بار تمرکز خود را بر روی نیرو هوایی قدرتمند مصر در آن زمان متمرکز می کنم . نیرو هوایی که خیلی پیشرفته تر و مجهز تر هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت بر نیرو هوایی اسرائیل برتری داشت ولی در جنگ با اسرائیل تقریبا نابود شد. در زمان دفاع مقدس هم نیرو هوایی ایران هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت از نیرو هوایی عراق در سطح پایین تری بود . اما چه عمالی باعث پیروزی های متعدد ما در دفاع مقدس شد . جواب کاملا واضح است . یک ضرب المثل انگلیسی می گوید ژنرالی که بخواهد به تجهیزات نظامی اکتفا کند جنگ را از قبل باخته است . عمال اصلی استراتژی جنگی می باشد که می تواند باعث پیروزی شود . چیزی که در سپاه و ارتش ایران بسیار موجود است ولی در کشور های عربی زیاد به چشم نمی خورد یا شاید اصلا به چشم نمی خورد.
نیرو هوایی اسرائیل هم در جنگ شش روزه چنین حالتی داشت . با ما باشید تا دلایل ضعف و قوت نیرو های هوایی دو کشور مصر و اسرائیل را بررسی کنیم.
پیروز بزرگ جمال عبدل ناصر در جنگ کانال سوئز با کمک شوروی بر قدرت های بزرگی چون انگلیس و فرانسه  یک حس غرور کاذب درست مانند حسی که صدام حسین داشت به جمال عبدل ناصر دست داد .
بین سال های 1956 تا 1966 کشور هایی مانند مصر ، اردن و سوریه که هم مرز با اسرائیل بودند بعد از جنگ کانال سوئز احساس خطر کردند و در این سال ها به سرعت با کمک شوروی در حال ارتقا ارتش خود بودند. در این میان نیرو هوایی جایگاه ویژه ای داشت و به آن اهمیت بسیار می دادند. چرا که به این کشور ها ثابت شده بود اسرائیل به مرز های 1948 قناعت نمی کند و در قصد کشور گشایی وارد عمل می شود.
در این میان مصر علاقه زیادی به جنگ نداشت ولی اسرائیل آن را یک خطر بزرگ قلمداد می کرد و ژنرال های اسرائیلی نظیر موشه دایان و اسحاق رابین که در مقاله قبل گفتم بسیار علاقه داشتند تا با تحریک مصر او را وارد جنگ کنند. در این میان آنها از ضرب المثل بهترین دفاع حمله است پیروی می کردند و از اصل غافلگیری نیز بی بهره نبودند. مرگ سه اسرائیلی در 13 نوامبر 1966 و به دنبال آن حمله اسرائیل به روستایی عرب نشین اوضاع را بسیار تیره کرد. ولی باز هم جمال عبدل ناصر وارد جنگ نشد . اسرائیل برای تحریک او در 6 آوریل 1967 شش میگ سوری را ساقط کرد و نبرد هوایی از اینجا آغاز شد.
اسرائیلی ها دنبال بهانه می گشتند تا هر چه زود تر نبرد هوایی را آغاز کنند و به شدت در رسانه ها و مرز ها مصر را تحریک می کردند. . 
بالاخره آتش جنگ زده شد. جمال عبدل ناصر به نیرو های سازمان ملل دستور تخلیه صحرا سینا را داد و چند لشگر زرهی به مرز های اسرائیل گسیل کرد و قصد او از این کار ترساندن اسرائیل بود غافل از اینکه اسرائیل دنبال بهانه ای برای آغاز جنگ بود.
آن زمان ژنرال موشه دایان وزیر دفاع اسرائیل بود و با بررسی ها متوجه شد با روش ها و استراتژی های قدیمی و کلاسیک هیچ گونه شانس پیروزی بر مصر را ندارد چون مصر دو برابر نیرو هوایی اسرائیل هواپیما دارد و همچنین لشگر های زرهی مصر بسیار بیشتر و مجهز تر از اسرائیل است و همچنین نیروی انسانی مصر هم بیشتر بود. اینجا ذهن نظامی ژنرال های اسرائیلی به کار افتاد و تمام استراتژی های کلاسیک و کهنه را کنار زدند

http://www.marcverbeek.com/images/moshedayan/moshedayan.jpg
ژنرال موشه دایان وزیر دفاع وقت اسرائیل ( به گفته امام موسی صدر (ر ه ) او شمر زمان خود بود


موشه دایان می دانست با روش های کلاسیک شکست می خورد پس به این نتیجه رسید که در نصف روز ابتکار عمل را از مصر بگیرد و او را تحت منگنه قرار دهد. موشه دایان در مقابل بیش از 2000 فروند میگ پیشرفته روسی فقط 1000 فروند جنگنده میسر و میراژ فرانسوی داشت که اصلا در برابر نیروی هوایی مصر به حساب نمی آمد. او میدانست اگر وارد جنگ با مصر شود هواپیما های کشور های دیگری مانند سوریه ، اردن و حتی عراق هم ممکن است وارد عمل شوند و او فقط 1000 فروند هواپیما داشت . نقشه از این قرار بود او تصمیم گرفت تا هواپیما های کشور های عربی را تا جایی که می تواند روی زمین منهدم کند و برای این کار وقت زیادی نداشت. فقط نصف روز .
او در ساعت 8:45 صبح روز 5 ژوئن 1969 در یک حرکت کم نظیر هم زمان 346 فروند هوا پیما را به مصر گسیل کرد و فقط سه فروند هواپیما برای دفاع از تل آویو  باقی ماندند. هواپیما های اسرائیلی با سکوت رادیویی مطلق و با پرواز در ارتفاع پست اختفای کامل خود را حفظ کردند و برای گمراه کردن رادار های سامانه پدافند ضد هوایی سام 6 مصر دریای مدیترانه را دور زدند و از شمال وارد خاک مصر شدند .( همان استراتژی که سال ها بعد دلیر مردان نیروی هوایی ایران در حمله به h3 عراق از آن بهره بردند که صدام دیوانه وار فریاد میزد این نقشه اسرائیلی ها بود.و صدام احمقانه می پنداشت این عملیات طراحی فرماندهان غربی بود . صدام یک ابله بود)

هواپیما های اسرائیلی در بدو ورود به دره نیل و به  فرمان موشه دایان فرود گاه های مهم مصری را بمباران کردند . بیش از 600 فروند هواپیمای میگ 19 میگ 21 ، توپولوف 16 و ایلوشن 76 قبل از این که بتوانند از زمین بلند شوند روی باند در دقایل اولیه حمله نابود شدند. موج حملات اسرائیل حتی به جنوب کشور و فرودگاه لوکسور یا الاقصر هم رسید که در 600 کیلومتری جنوب کانال سوئز قرار دارد. اسرائیل در ساعات اولیه حمله 19 پایگاه ضد هوایی مصر را منهدم کرد . بعد از انهدام اولیه سامانه ضد هوایی موج دوم حمله اسرائیل آغاز شد . اینکه باقی هواپیما های اسرائیلی با خیال آسوده وارد خاک مصر شدند و باقی مانده فرودگاه ها و هواپیما های مصری را نابود کردند. در عرض فقط 90 دقیقه مصر دیگر نیروی هوایی نداشت و  تقریبا چیزی از آن باقی نمانده بود. سوریه هم در عرض 6 ساعت آینده هیچ باند سالمی برای پرواز هواپیما های خود در اختیار نداشت.

http://pix.avaxnews.com/avaxnews/18/1f/00001f18_medium.jpeg

فرمانده نیرو هوایی اسرائیل در ساعت 11 صبح همان روز چنین پیامی را به اطاق جنگ مخابره کرد :
عملیات با موفقیت کامل و کمترین تلفات به پیروزی رسید.
اسرائیل فقط با از دست دادن 16 فروند هواپیما بیش از 600 فروند هواپیما را به طور کامل نابود و بقیه را زمین گیر کرد.
حال دیگر نوبت ژنرال اسحاق رابین بود که به  لشگر های زرهی دستور پیشروی دهد . لشگر های زرهی مصر بدون پشتیبانی هوایی که از قبل در صحرای سینا مستقر بودند دیگر هیچ گونه شانسی برای پیروزی نداشتند و مصر  با افتضاح تمام شکست خورد ................

http://pix.avaxnews.com/avaxnews/22/1f/00001f22_medium.jpeg

یادمان باشد اسرائیل دشمن ماست پس حواسمان را جمع کنیم.
یا حق

+ نوشته شده در ۳/۲/۱۳۹۲ساعت ۱۰:۲۳ توسط سید پیمان دسته : نظر(1)